Jak przygotować miejsce do pracy w domu?
Sektor osób zatrudnionych, które pracują zdalnie, zwiększa się z roku na rok. Wykonywanie swoich obowiązków z domu może być niezwykle wygodne, ale często nasz sprzęt komputerowy i meble biurowe nie spełniają norm, które są przestrzegane podczas pracy w biurze. Jak przygotować miejsce do pracy w domu? Czy ważne jest dobranie biurka o odpowiednich parametrach i ustawienie monitora? Jak ma się do tego lampka na biurko? Zdradzamy kilka najważniejszych reguł.
Jak ustawić biurko?
Wydawać by się mogło, że ustawienie biurka w mieszkaniu jest rzeczą niezwykle indywidualną i decydujące są nasze upodobania. Okazuje się jednak, że wpływ na prawidłowe położenie miejsca pracy ma rozmieszczenie okna czy też to, która ręka jest w naszym przypadku dominująca.
Zacznijmy od pierwszej, bardzo ważnej zasady: biurka nie ustawiamy tyłem do wejścia. Dlaczego? Jeżeli pozostawimy wejście do pokoju w zasięgu wzroku, to będziemy czuli większy komfort psychiczny i nikt nie zaskoczy nas, skradając się za naszymi plecami.

Nie bez znaczenia jest też ustawienie miejsca pracy w odniesieniu do znajdującego się w pomieszczeniu okna. Najlepiej ustawić biurko bokiem do wpadającego światła. Jeżeli jesteśmy praworęczni, okno powinno znajdować się po lewej stronie. W przypadku osób leworęcznych światło dzienne musi dobiegać z prawej strony.
Jeżeli ustawimy biurko przy samym oknie, to warto zainwestować w odpowiednie rolety, które zapewnią ochronę przez rażącymi promieniami. Monitor komputera ustawiony na przeciwnej ścianie do okna również nie jest najlepszym pomysłem – światło będzie odbijało się od niego i w rezultacie niewiele na nim zobaczymy.
Wysokość, długość i szerokość biurka
Odpowiednie wymiary biurka, przy którym siedzimy, mogą mieć zbawienny wpływ zarówno na komfort naszej pracy, jak i na nasze zdrowie. Mebel powinien być długi i zapewniać pomieszczenie wszystkich niezbędnych akcesoriów. Prócz tego bardzo istotna jest też szerokość biurka. To właśnie od tego parametru zależy możliwość ustawienia monitora w odpowiedniej odległości od naszych oczu.

Wysokość mebla to również ważne zagadnienie. Podłokietnik naszego fotela powinien znaleźć się w jednej linii z blatem biurka, a kolana muszą mieć możliwość zgięcia się pod kątem 90 stopni.
Indywidualne ustawienie monitora
Jeżeli chcemy zadbać o nasz odcinek szyjny kręgosłupa, to kluczem do sukcesu jest odpowiednie ustawienie monitora. Jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości naszego wzroku, dzięki czemu nie będziemy pochylać głowy. Warto wspomnieć, że monitor powinien znajdować się od 50 do 75 centymetrów od naszych oczu.
Kiedy zabraknie dziennego światła – lampka na biurko
Tylko właściwie dobrana lampka na biurko może uchronić nas przed zmęczeniem i oślepianiem. Źródło światła powinno być wystarczająco jasne i ustawione po odpowiedniej stronie. W tym przypadku sprawdza się ta sama zasada, którą powinniśmy zastosować przy ustawieniu biurka. Źródło światła dla praworęcznych powinno znajdować się po lewej stronie, a dla leworęcznych musi zostać umieszczone po prawej.
Ważnym punktem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest barwa światła. Najlepszym wyborem będzie neutralny odcień, który poprawia koncentrację i dokładnie odwzorowuje kolory. Zimne światło męczy wzrok, a zbyt ciepłe sprawia, że szybko stajemy się senni.
Jeżeli udajemy się do sklepu w celu wybrania odpowiedniego oświetlenia, to idealna będzie lampka na biurko wyróżniająca się regulowanym ramieniem. Takie rozwiązanie sprawia, że ustawimy odległość źródła światła w indywidualny sposób.

Akcesoria na wagę złota
Pomyślmy o swoim dniu pracy. Z jakich akcesoriów najczęściej korzystamy? Czego brakuje nam podczas wykonywania obowiązków? Jeśli używamy sporą ilość zakreślaczy, ołówków i mazaków, to warto kupić odpowiedni organizer, który umożliwi utrzymanie porządku na biurku. Dla tych, którzy są zwolennikami notatek i rozpisywania na planszach swoich pomysłów, to świetnym rozwiązaniem będzie szklana tablica magnetyczna.
Podczas planowania wielkości biurka nie zapomnij o miejscu na kalendarz, dokumenty, organizery i inne przydatne akcesoria biurowe. Jeżeli zadbasz o to na początku, to możesz zapomnieć o problemie związanym z bałaganem i zgubionymi przedmiotami, które są potrzebne na już.